Kvelds Shake

Inspiret av “Kjernesunn familie” og “kjernesunn mat” har jeg gått inn for å kutte dramatisk ned på sukker inntaket og tilsetningstoff inntaket i husholdningen. Det er ikke nødvendigvis lett, og jeg tror det er vi voksne som sliter mest…

Mitt mål er å kutte dramatisk ned på pepsi max inntaket og sukker inntaket. Å kutte helt ut tror jeg blir urealistisk, men litt må man jo kunne tåle en sjelden gang. Jeg har faktisk klart dette før, og jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg begynte igjen, jeg gikk jo greit ned i vekt da jeg la om kostholdet, også følte jeg meg bedre. Var nok latskap som gjorde at jeg falt tilbake til gamle, dårlige vaner. Forskjellen denne gangen er at nå har vi barn, og de lærer av våre vaner.

Jeg lager mye mer mat fra bunnen av nå, og vi merker allerede at det er bedre for oss. Lørdagsgodisen er fortsatt litt preget av sjokolade, men inntaket er mye mindre 🙂 Storebror er ikke så veldig glad i snop, så han har allerede et fornuftig inntak, og synes det er greit å bare få litt på lørdagen. Tvillingene er mye mer ivrige på å smake enn det storebror var, så med dem er det viktig å passe på hva vi selv spiser, for de vil smake på alt de ser oss spise.

I kveld var jeg kjempe ” fysen” sjokolade eller noe annet søtt. Da tenkte jeg at nå skal jeg prøve å lage meg en shake isteden. Jeg tittet litt i  boken “Kjernesund mat” og endte opp med en ganske god shake laget av bringebær, mango og soyamelk, inspirert av en av oppskriftene i boka, men jeg har min egen vri på den.

Du trenger:

ca. 125 gr. frosne bringebær
ca. 125 gr. frosen mango
ca. 2 dl. soya melk
3 ss. kaldpresset linfrøolje
en skvett ramløsa m/sitron (kan bruke farris)
En skvett mandarin juice.

Ha det hele i en egnet beholder, bruk stavmikser, blender eller kjøkkenmaskin for å kjøre det hele sammen til en glatt shake. Hell i et stort glass og  nyt 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge